Bakkenist
Bakkenist ziet het belang in van Generatie Y en wil graag een verjongingsslag maken. Om deze nieuwe koers te introduceren vroegen ze mij een lezing te geven over Generatie Y en wat je als bedrijf kan doen om aantrekkelijk te worden voor hen. Na de lezing zijn we uitvoerig in gesprek gegaan over ervaringen met Generatie Y, maar ook over wat deze koerswijziging precies betekent voor Bakkenist en welke mogelijkheden er zijn.
Gemeente Utrecht
Vanuit de jonge ambtenaren van Gemeente Utrecht was er een bijeenkomst georganiseerd met de titel: ‘Gemeente Utrecht, een aantrekkelijke werkgever voor jongeren.’ Doel van dit plein was om a) duidelijk te krijgen wat het belang is van jonge medewerkers en b) hoe je als werkgever zorgt dat je aantrekkelijk bent. Tijdens deze bijeenkomst gaf ik een lezing over Generatie Y en was betrokken bij de discussies en groepsopdrachten.
H&M
Bij H&M bestaat 70% van het medewerkersbestand uit Generatie Y. De HR-afdeling besefte zich dat zij eigenlijk te weinig wisten over zo’n grote groep in de organisatie. H&M heeft mij gevraagd een lezing te geven over de generatie en welke mentaliteit en behoeften zij hebben.
Accenture
Voor Accenture heb ik nu meerdere workshops en lezingen gegeven omtrent Generatie Y. Een van deze workshops ging over de samenwerking tussen verschillende generaties. Een week voor aanvang heb ik een vragenlijst uitgestuurd naar de deelnemers met vragen over de voorkeuren en wensen op de werkvloer. Op basis van die antwoorden was het mogelijk bewustzijn te creëren betreffende de verschillende mentaliteiten op de werkvloer. Door het creëren van dit bewustzijn is het mogelijk concrete maatregelen te bedenken voor een betere communicatie tussen verschillende generaties om uiteindelijk ook zo een betere samenwerking te realiseren. Dit was dan ook stap twee.
Radio 538 | SLAM!FM
Radio 538 en SLAM!FM verzorgde een presentatie voor eigenaren en dj’s van honderd uitgaansgelegenheden uit het hele land. Tijdens deze presentatie heb ik voor deze horeca-ondernemers uiteengezet wie hun doelgroep is – Generatie Y. In deze presentatie heb ik het ontstaan van Generatie Y besproken en uitgelegd welke kenmerken zij in het algemeen vertonen. Daarna zijn we dieper ingegaan op de combinatie Generatie Y en uitgaan.
Spring Instituut
Tijdens het symposium ‘De werknemer van de toekomst’ heb ik voor Spring Instituut een presentatie gehouden over mijn persoonlijke verhaal en de wensen en mentaliteit van Generatie Y.
Leonie Kooiker, project coördinator @ Spring: Itamar vertelde tijdens het symposium van Spring Instituut een bevlogen, persoonlijk verhaal over de verwachtingen en behoeften van de generatie waar hij zelf ook toebehoord, generatie Y. Hij weet het publiek mee te nemen in zijn verhaal en te inspireren.
Randstad
Voor het traineeship van Randstad moeten trainees een denktank groep opzetten waarin zij gaan brainstormen over belangrijke kwesties, problemen en mogelijkheden van Randstad of de markt waarin zij opereert. Voor twee van deze denktank- groepen heb ik een rondetafel-workshop gegeven waarin we het gesprek aangingen over enerzijds ‘de werknemer van de toekomst’ en anderzijds ‘de trainee/het traineeship van de toekomst’.
FoodserviceXs
FoodserviceXs geeft elk jaar vier inspiratiebijeenkomsten voor zijn leden en is het kennisplatform voor de foodservice branche. Tijdens de bijeenkomst van ‘De (on)zin van online’ heb ik drie masterclasses gegeven over het online communiceren, inspireren en binden van Generatie Y. Deze generatie is online de meest actieve doelgroep van Nederland. Maar hoe bind je als bedrijf deze generatie aan je? Wat verlangen zij van een bedrijf op het gebied van online communicatie? Deze vraagstukken zijn besproken tijdens de masterclass aan de hand van inspirerende (en minder inspirerende) voorbeelden.
Food Inspiration Talents
Food Inspiration Talents gaf een netwerkbijeenkomst voor haar deelnemende scholen en hr-specialisten. Tijdens deze bijeenkomst heb ik een lezing verzorgd over het benaderen en aantrekken van jongeren. Hierin vertelde ik hoe je als bedrijf er voor zorgt juist die talenten binnen te halen die jou een stap voor op de concurrentie kunnen bezorgen.
Calco
Voor Calco heb ik naast het houden van een presentatie tijdens een medewerkersbijeenkomst ook advies geboden bij het opstellen van een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Voor Generatie Y is het belangrijk om als bedrijf te laten zien dat je belang hecht aan hun mening. In het onderzoek was het dan ook van belang dit te benadrukken door het soort vragen en de formulering daarvan.